Spring naar informatie
Nederlands English
Tik uw trefwoorden hierboven
Nederlands English
Nieuws & Updates van Guidance

Het PIM-systeem inzetten voor e-commerce doeleinden

Een PIM-systeem (product informatie management systeem) is niet alleen onmisbaar om productinformatie te beheren; het is ook van onschatbare waarde voor het optimaliseren van uw e-commerce website. Zo kan vanuit Catalogger PIM alle productinformatie worden opgehaald, kunnen er gerelateerde artikelen en accessoires met elkaar worden gekoppeld, en kunnen geavanceerde filters worden opgezet.


Uitgebreide productgegevens op de website

Hoe meer informatie, hoe gelukkiger de klant zal zijn. Webpagina’s die rijkelijk gevuld zijn met productinformatie en relevante teksten zullen daarnaast natuurlijk veel hoger scoren in de zoekmachine resultaten.

In het Catalogger PIM-systeem kan alle beschikbare productinformatie uit Excel, tekstdocumenten en een ERP-systeem worden verzameld. Ook afbeeldingen, technische tekeningen, CAD-files en pdf-downloads worden in het PIM opgeslagen. En waar in het ERP vaak geen ruimte is voor marketingteksten en uitgebreide (toepassings)omschrijvingen, is daar in het PIM meer dan genoeg plek voor.

Naast het beheren van de productinformatie kan in Catalogger PIM ook de gewenste navigatie worden ingesteld. De producten worden op een logische manier verdeeld over verschillende groepen en subverdelingen, zodat de websitebezoeker straks een logische structuur ervaart in het assortiment.

ETIM geclassificeerde informatie gebruiken

Klanten krijgen steeds meer behoefte aan uitgebreide productinformatie, dus de ETIM informatie is van grote waarde voor uw webshop. Geclassificeerde ETIM productinformatie kan in Catalogger PIM worden geïmporteerd.

Meerdere webshops uit één bron

Vanuit Catalogger PIM kunnen selecties worden gemaakt om naar een tweede of derde webshop te sturen. Zo kunnen verschillende websites vanuit dezelfde bron worden gevoed. Denk bijvoorbeeld aan een aparte website voor een bepaald merk, of een webshop met een deelassortiment voor een specifieke doelgroep.

Gerelateerde artikelen en accessoires koppelen

Upselling en crossselling zijn belangrijke marketingtools; ze zorgen voor meer bestelgemak bij uw klant én zorgen er vaak voor dat een klant net wat meer koopt. Via het PIM kunnen de upsell en cross-sell artikelen gekoppeld worden aan een product. Zo kan er een connectie worden gemaakt met aan het product gerelateerde artikelen, accessoires, of bijvoorbeeld voor een vervangend product wanneer het gekozen product niet op voorraad is.

Geavanceerde filtering

Om de webshop bezoeker snel naar het juiste product te leiden zijn uitgebreide filters onmisbaar. Met de juiste productfilters kan de klant met een paar klikken zijn gewenste artikel vinden, waar hij zonder filters waarschijnlijk verschillende pagina’s met soortgelijke artikelen moest doorbladeren.

De productfilters kunnen via het Catalogger PIM-systeem geheel naar eigen inzicht worden ingesteld. Van vrijwel elk stukje productinformatie kan een productfilter worden gemaakt; van de levertijd tot het merk, en van breedtes of diameters tot het verbruik of het gewicht. Ook de ETIM data kan hiervoor handig worden gebruikt.

Productinformatie in alle talen

Het bijhouden van productinformatie zonder PIM wordt nog een stapje ingewikkelder zodra het assortiment in verschillende talen moet worden beheerd. Gelukkig is beheren in verschillende talen met Catalogger PIM geen enkel probleem. Taalonafhankelijke productinformatie neemt het PIM automatisch over naar een andere taal, dus alleen de vertalingen worden ingevoerd. Vertalingen kunnen ook gemakkelijk worden geëxporteerd en geïmporteerd, voor een optimale samenwerking met vertaalbureau’s.

Land- en klantspecifieke artikelen en afbeeldingen

Of u nu klantspecifieke artikelen hanteert, per land een ander assortiment aanbiedt, of voor verschillende landen een andere productafbeelding heeft; alles kan via het PIM-systeem worden geselecteerd.

De kracht van Catalogger PIM

Met de gestructureerde data uit het PIM-systeem kan er een complete e-commerce website worden opgezet, waarbij de informatie ingezet wordt om de gebruikerservaring voor de klant aanzienlijk te verbeteren.


Meer informatie?

Met de inzet van het Catalogger PIM-systeem tilt u uw webshop binnen de kortste keren naar een hoger niveau. U kunt uw productinformatie efficient opslaan en beheren, en de mogelijkheden op e-commerce gebied zijn eindeloos! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Guidance. Dit kan via telefoonnummer +31 (0)10 – 264 23 23 of het onderstaande formulier.

Wij maken gebruik van cookies. © Guidance BV 1993 - 2018