Meer dan 80% van webshop bezoekers geeft de voorkeur aan navigeren met behulp van productfilters. Met goed ingestelde productfilters kan de gebruiker namelijk extra snel bij het juiste product komen, zonder gedoe of zoekwerk. Een belangrijk onderdeel van een webshop dus, maar nog lang niet op elke website zijn de productfilters geoptimaliseerd. In dit artikel vertellen we dan ook graag meer over alle mogelijkheden.
Welke filtermogelijkheden belangrijk zijn verschilt natuurlijk per productassortiment, maar bepaalde filters zijn voor elke producent of groothandel webshop aan te raden. Met behulp van prijs-, voorraad- en merkfilters heeft de gebruiker al een goed startpunt. Ook het filteren op de productgroep en categorie is voor de gebruiker prettig. Verdere veel voorkomende filters zijn de productkenmerken zoals bijvoorbeeld gewicht, lengte, breedte, toepassing en materiaalsoort.
Na het bepalen van de standaard filters is het tijd om naar het productassortiment te kijken. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de producten en op welke manier kan er makkelijk onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende producten? Denk daarbij onder andere aan een onderscheid voor verschillende markten, toepassingen of doelgroepen. En is een product bijvoorbeeld onbreekbaar, geleverd in een speciale kleur of specifiek voor gebruik buitenshuis?
Deze specifieke kenmerken kunnen allemaal worden toegepast als filter. Maakt u gebruik van ETIM geclassificeerde data? Ook deze eigenschappen kunnen als filter worden ingezet.
Zodra de verschillende filter opties in kaart zijn gebracht kunnen ze op de website worden geplaatst. De meest voorkomende plek voor de filters is aan de linkerzijde van de pagina onder elkaar, maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.
Onze klant AIM Fluid Control heeft een webshop met daarin een verticaal mainmenu, waardoor er bovenaan de pagina’s veel ruimte vrij is om de filters horizontaal te plaatsen. Dit is ook nog eens een gebruiksvriendelijk, want de ruime keuze aan filteropties is in één oogopslag af te lezen.
Soms is het aan de hand van een benaming lastig om in te schatten welke keuze de juiste is, of maakt een lange reeks keuzes lastig zoeken. In dat geval kan er voor worden gekozen om de filters te verduidelijken. Dit kan bijvoorbeeld met iconen, logo’s (zie bovenstaand AIM Fluid voorbeeld) of een kleuren preview.
Onze klant Varistone maakt handig gebruik van de kleuren previews om aan te duiden wat het verschil is tussen hun verschillende tinten voegmortel. Het is nu in één oogopslag duidelijk welke kleurtint antraciet, donkergrijs, zilvergrijs en steengrijs is.
Soms is alleen een eigenschappen filter niet genoeg, en vereisen de verschillende filters wat toelichting. Door middel van een informatie icoon naast de filtergroep kan door middel van in- en uitklappen een begeleidende tekst worden toegevoegd.
Wilt u – naast goede filters – nou nóg beter zorgen dat de gebruiker snel bij het juiste product uitkomt? Onze klant VHM (motor race onderdelen specialist) heeft hierop het antwoord gevonden. Naast het filteren op merk, groep en categorie is er een extra filtermenu: de ‘partfinder’. Met behulp van deze finder kan er ook nog op de toepassing, het merk motorfiets, het model en het bouwjaar worden gezocht. Meer over de partfinder is te lezen in dit artikel.
Wilt u ook betere filters voor uw gebruikers? Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden voor uw bedrijf. Een aantal van de hierboven omschreven filtermogelijkheden zitten al voor u geïntegreerd in onze web oplossing Stentor, de rest bouwen we graag voor u in. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Guidance via telefoonnummer 010 264 23 23 of het onderstaande formulier invullen.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.