Voor B2B webshops zijn er ontzettend veel kansen voor het optimaliseren van de gebruikerservaring. In dit artikel bespreken we de musthaves.
Als groothandel heeft u een omvangrijk assortiment en het is daarom essentieel om de indeling en de navigatie te optimaliseren. Kies voor duidelijke categorieën en laat de gebruiker hier in niet al te veel stappen doorheen navigeren. Maak gebruik van filters waarbij op technische kenmerken kan worden gefilterd. Ook het menu speelt een grote rol; met een overzichtelijke uitklapper (drop down menu) heeft uw klant een goed overzicht van het assortiment en kan hij direct naar de juiste productgroep gaan.
Hoe uitgebreider de productinformatie is, hoe meer waarde deze heeft voor uw klant. Een informatieve productpagina met uitgebreide productgegevens, afbeeldingen, downloads en technische specificaties schept vertrouwen in uw bedrijf. Het trekt de klant sneller over de streep tot het plaatsen van een bestelling én zal zorgen dat ze ook weer terug komen. Door de productpagina’s te optimaliseren zullen er bovendien minder vragen bij de verkoopafdeling binnenkomen en hoeven er minder artikelen terug te worden gestuurd.
Een klantportaal is een onmisbaar onderdeel voor een groothandel webshop. Op deze plek kunnen uw klanten al hun gegevens 24/7 inzien. Dit kunnen offertes, eerder geplaatste bestellingen (die direct opnieuw besteld kunnen worden), verschillende aflever- en factuuradressen, facturen, backorders en meer zijn. Een extra service naar uw klant toe en minder werk voor uw verkoopafdeling.
Met een online offerte tool kunnen uw verkoopmedewerkers de webshop ook gebruiken bij het maken van offertes en het doorzetten van de orders voor de klant. Ook erg handig wanneer verkopers bij de klant op locatie zijn of de order samen met de klant via de telefoon/videobellen doorspreken. Lees hier meer over deze feature.
De favorietenlijst kennen we inmiddels allemaal, en is een handige (musthave) feature voor de klant om een lijst met veel bestelde producten mee te maken. Projectlijsten gaan hierin nog een stapje verder. Voor elk project kan uw klant een eigen lijst aanmaken (voor bijvoorbeeld een bouw- of installatieproject). De benodigde materialen kunnen alvast in de projectlijst verzameld en bewaard worden, waardoor uw klant vooraf al een overzicht van het project en de kosten krijgt. Bij doorgang van het project kan de projectlijst in één keer worden toegevoegd aan de winkelmand en worden besteld.
Klantspecifieke prijzen tonen (na inlog) in de webshop is een belangrijke B2B functie die zeker niet mag ontbreken. Via uw ERP systeem koppelt u de prijzen, staffels of bijvoorbeeld een kortingspercentage aan de producten, zodat deze voor uw klant na inlog automatisch getoond worden. Naast prijzen kunnen bijvoorbeeld ook klantspecifieke verzendkosten of een klantspecifiek assortiment worden opgezet.
Voor uw B2B klanten is het belangrijk om te weten wanneer de producten leverbaar zijn en wat er op voorraad is in uw (verschillende) fillialen. Voor een realtime weergave van de voorraad wordt een koppeling gemaakt tussen uw webshop en het ERP systeem. Als extra optie is het ook mogelijk om de voorraden van uw leveranciers erbij te tonen.
Bij Van Walraven worden de exacte voorraadaantallen getoond na inlog.
De kans dat uw vaste klanten de artikelnummers van hun favoriete producten uit hun hoofd kennen (of bij de hand hebben) is groot. Waarom zouden ze dan heel de site door moeten klikken voordat ze het product in de winkelwagen kunnen zetten? De mogelijkheid om direct te bestellen scheelt uw vaste klanten veel tijd. Vanuit de winkelwagen pagina hoeven ze alleen het artikelnummer in te voeren, en de producten zullen automatisch toegevoegd worden.
U kunt zelfs nog een stapje verder gaan en de mogelijkheid bieden om een tekstdocument met artikelnummers en aantallen te uploaden die vervolgens automatisch worden omgezet tot een gevulde winkelwagen, klaar om de bestelling direct te plaatsen. Of, zoals we al eerder schreven, de service bieden om de producten via smartphone te scannen waarbij de producten automatisch in de winkelwagen worden geplaatst.
B2B producten kunnen behoorlijk complex zijn. Om uw klanten optimaal te begeleiden bij het selecteren van het beste product kunt u een productselector inzetten. De klant krijgt een aantal vragen/keuzes, en uiteindelijk komen ze bij het juiste product uit.
Bekijk als voorbeeld de keuzehulp voor LED verlichting van Koopman Interlight en de partfinder van VHM waarbij motoronderdelen gefilterd kunnen worden op basis van merk, bouwjaar, model en applicatie.
Naast de musthaves specifiek voor B2B sites zijn er natuurlijk ook features die voor zowel B2C als B2B webshops zeer belangrijk zijn.
Gerelateerde producten, bijbehorende accessoires, alternatieve producten en kassakoopjes: belangrijke onderdelen voor succesvolle B2B én B2C webshop. Wanneer deze features op de juiste locatie en op de juiste manier geplaatst worden hebben ze de potentie om de omzet flink laten stijgen.
Of het nou om privé aankopen of zakelijke aankopen gaat; we houden als Nederlanders van korting. Dus ook op B2B webshops kunnen er (kortings)acties worden ingezet. Bovendien zijn terugkerende acties, kortingen of bijvoorbeeld een cadeau bij een bestelling mooie hulpmiddelen om uw klantrelaties te verbeteren en om van een eenmalige klant een terugkerende klant te maken.
Zoekmachine optimalisatie is uiteraard ook een musthave. Eerder schreven we al een artikel over SEO optimaliseren op de informatieve pagina’s, maar het optimaliseren van het productassortiment is natuurlijk net zo belangrijk.
Qua webdesign en web functionaliteit trekken B2C en B2B shops steeds meer naar elkaar toe. En dan is niet gek, want het shoppen op een B2B webshop mag net zo’n fijne ervaring zijn als op een B2C webshop. Er is dan ook vanuit de B2B wereld steeds meer aandacht voor de look & feel, evenals marketing en gebruiksvriendelijke en intuïtieve manieren van navigeren.
Wilt u een webshop met al deze functionaliteit? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Guidance via telefoonnummer 010 264 23 23 of het onderstaande formulier invullen.
Essebaan 65a
2908 LJ Capelle a/d IJssel
Nederland
+31 10 264 23 23
info@guidance.nl
Maandelijks waardevolle inspiratie, tips en updates op het gebied van B2B e-commerce en databeheer in je inbox?
Live meekijken naar alle mogelijkheden? Plan een demo met onze expert!
Stel uw vraag via het onderstaande formulier, geheel vrijblijvend. We vertellen u graag meer!