Voor veel bedrijven is de papieren catalogus nog steeds niet weg te denken. Sterker nog; de catalogus wordt juist gebruikt om op te vallen tussen alle bedrijven die alleen een webshop hebben. Bij het maken van een catalogus wordt meer aandacht aan de details besteed dan voorheen, waardoor er nieuwe trends en ontwikkelingen ontstaan.
Vergeleken met een aantal jaar geleden is het aantal gedrukte catalogi afgenomen, maar toch leeft het gebruik van een catalogus onder veel gebruikers nog enorm. Klanten leggen bij de producent of groothandel de vraag neer of er toch weer een mogelijkheid is om een papieren publicatie te ontvangen, en slimme ondernemers spelen hier graag op in!
Onze klant Majestic heeft een uitgebreid onderzoek gedaan waaruit blijkt dat klanten de catalogi dagelijks gebruiken. Als de klant op de werkvloer is, in de winkel/balie of onderweg: de producten uit de catalogus zijn in een handomdraai gevonden. Klanten kunnen in de catalogus makkelijk aantekeningen maken, en creëren zo hun eigen naslagwerk wat altijd binnen handbereik is.
Ook Van Walraven geeft jaarlijks een catalogus uit van het gehele assortiment, wat oploopt tot 1736 pagina’s. Klanten vinden de omvang van de catalogus juist prettig; een compleet assortiment altijd bij de hand. De catalogus ligt standaard in de bedrijfsbus en dat werkt erg fijn. “Het bladert lekker weg!” Vertellen de klanten.
Het doel van een catalogus is natuurlijk heel eenvoudig: Het presenteren van het assortiment, zo uitgebreid en overzichtelijk mogelijk. Maar alléén een productassortiment is eigenlijk niet meer voldoende. User experience is de laatste jaren al een belangrijke term voor webshops, maar hetzelfde begrip geldt ook steeds meer voor een catalogus. Alles draait om de positieve ervaring die uw klant ervaart en waarvoor hij graag terugkomt.
Om deze reden zien we bijvoorbeeld steeds meer (relevante) sfeerbeelden tussen de hoofdstukken of artikelen, en een persoonlijk voorwoord. Ook de covers worden steeds mooier, en worden er vaker (zelfgemaakte) vrolijke foto’s toegevoegd van het bedrijf en de contactpersonen. Een gezicht bij het merk is altijd leuk om te zien.
Bij het drukken van een catalogus denken veel mensen vaak gelijk aan een A4 formaat. Toch wordt er steeds vaker van dit formaat afgeweken. Om op te vallen tussen de vele catalogi van het standaard A4 formaat kiezen bedrijven steeds meer voor een kleiner formaat, zoals A5. Bijkomend voordeel: het is vaak nog voordeliger ook! Een kleiner formaat wordt ook door de klant steeds vaker verkozen, omdat deze handig mee kan worden genomen en in sommige gevallen zelfs in de broekzak past.
Door slechts eenmaal per jaar een catalogus uit te geven bestaat er een vrij grote kans dat het assortiment na een aantal maanden niet meer up-to-date is. Om flexibeler om te kunnen gaan met wijzigingen in het assortiment worden er steeds vaker meerdere keren per jaar nieuwe catalogi gemaakt, en in kleinere oplages gedrukt.
Een andere opvallende trend is de deelcatalogus: een catalogus die om de paar maanden worden verzonden of rondom speciale gelegenheden. Een deelcatalogus is dan ook een uitstekende manier om meerdere keren per jaar opnieuw onder de aandacht bij de klant te komen.
Daarnaast kan er gemakkelijk worden ingespeeld op de behoeftes van verschillende klanten, en is het een goede manier om seizoensgebonden artikelen op het juiste moment te promoten. Worden de drukkosten te hoog? Verspreid deze deelcatalogi dan uitsluitend in pdf formaat per mail en promoot ze daarnaast goed op de website.
Het handmatig opmaken kan een flinke klus zijn, zeker wanneer er meerdere (deel)publicaties per jaar worden gemaakt. Van het steeds opnieuw verzamelen van alle informatie tot het eindeloos controleren van overneemfouten, en natuurlijk de tijd die het de DTP-er kost om al deze informatie pagina voor pagina te vormgeven: Handmatig opmaken is lang niet altijd efficiënt. Om flexibeler te kunnen zijn met het produceren van de catalogus en op lange termijn kosten te besparen is automatiseren eigenlijk de enige optie.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Essebaan 65a
2908 LJ Capelle a/d IJssel
Nederland
+31 10 264 23 23
info@guidance.nl
Maandelijks waardevolle inspiratie, tips en updates op het gebied van B2B e-commerce en databeheer in je inbox?
Live meekijken naar alle mogelijkheden? Plan een demo met onze expert!
Stel uw vraag via het onderstaande formulier, geheel vrijblijvend. We vertellen u graag meer!